۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۸۶۱۹۵
آیت الله جوادی آملی:

وحدت شکنی نتیجه ای جز داعش پروری ندارد| مسؤولان در مواجهه با مشکلات از نظام بدگویی نکنند

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که کینه توزی، دو دستگی و اختلاف دین را می زداید، گفت: دامن زدن به اختلافات، بدگویی و فحاشی کردن جز داعش پروری نتیجه ای دیگری ندارد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر سی و نهمین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در این جمله فرموده اند که نافله ای که به فریضه ضرر برساند وسیله تقرب به خداوند نیست، بنابراین باید دانست که این قاعده باید در همه امور سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی پیاده شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دولت باید از پرداختن به نوافل اقتصاد پرهیز کند، اظهار داشت: دولت نباید بر کارهای جزئی اقتصادی همچون ایجاد شغل ها و تولیدهای موقت تمرکز کند و از ایجاد تولیدات و شغل های اساسی غافل شود.

وی ادامه داد: این قاعده همچنین باید در همه حوزه ها و دانشگاه ها نیز پیاده شود تا تحصیل کنندگان بدانند که باید به دروس اصلی و اساسی بپردازند؛ بوعلی سینا در کتاب منطق آورده است که خواندن برهان ها برای یک متفکر فریضه است، زیرا بدون فهم براهین کسی نمی تواند عالم شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بر ضرورت حل مشکلات سیاسی به صورت ریشه ای تأکید و عنوان کرد: سیاست مداران نیز باید در نظر داشته باشند که اختلافات سیاسی باید به صورت ریشه ای و عمیق حل شود، زیرا به مسائل جزئی سیاسی پرداختن و اختلافات جزئی را حل کردن به کلان سیاست ضرر می رساند.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه به چهلمین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: قرآن کریم همواره پیشرفت کارها را مبتنی بر وجود «قوم یعقلون» می داند؛ مراد از واژه «قوم» گروه و نژاد نیست، بلکه در این جا به معنای قوام به کار رفته است، یعنی درست انجام شدن کارها مبتنی بر وجود کسانی است که «قائم بالعقل» بوده و در همه حال مبتنی بر عقل عمل می کنند، بنابراین جامعه با «قائم بالعقل» اداره می شود، نه با کسانی که تنها به ارائه طرح می پردازند و هنگام مواجه شدن با خطر صحنه را خالی می کنند.

وی با بیان این که بزرگان دینی یکی از شرایط قاضی را «کمال عقل» دانسته اند، ابراز داشت: کسانی می توانند پرونده های اختلاس و پول شویی را حل کنند که بر اساس آیات قرآن کریم «قائم بالقسط» باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که امیرمؤمنان(ع) فرموده اند «زبان عاقل در پشت قلب او و قلب عاقل در پشت زبانش نهفته است» خاطرنشان کرد: عقل باید دستگاه جسم و روح انسان را فرماندهی و رهبری کند؛ کسانی که از نعمت عقل بهره مند نیستند با اظهارات نادرست آبروریزی می کنند و سپس به تکذیب آن می پردازند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: انسان هر آن چه را که می بیند و می شنود نباید برای دیگران تعریف کند، بلکه در رابطه با دیده ها و شنیده ها باید تحقیق و تفحص کرده و پی از رسیدن به یقین آن ها را بازگو کند.

وی در ادامه به اهمیت وحدت اشاره کرد و افزود: کینه توزی، دو دستگی و اختلاف همانند تیغی که موها را می تراشد، دین را می زداید؛ مسؤولان باید در نظر داشته باشند که اگر مسائل و مشکلات سیاسی پدید آید، نباید آن را به دین نسبت داد و نظام را با آسیب ها مواجه کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که وحدت از بهترین برکات دین اسلام است، گفت: مسؤولان تا جایی که ممکن است باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و در مواجهه با مشکلات از نظام بدگویی نکنند.

استاد برجسته در خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که وحدت میان مسلمانان یک دستور دینی است، تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات، بدگویی و فحاشی کردن جز داعش پروری هیچ نتیجه دیگری ندارد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات